E-pood aitab Palmako AS-il müüki kasvatada
Metsa- ja põllutööstuskontserni Lemeks kuuluva ASi Palmako üks põhitegevusalasid on freesprussidest aiamajade tootmine. Kuigi ettevõtte toodangust suurem osa läheb ekspordiks ja Eestisse jääb sellest vaid mõni protsent, kaupleb ettevõte aiamajade ja muude monteeritavate puithoonetega, nagu tööriistakuurid, mängumajad, paviljonid, grillmajad, autode varjualused ja garaažid, ka Eesti turul.
Puidust väikeehitiste turg Eestis on teadagi tihe. Seoses uue tehase valmimisega Põltsamaal suurenenud tootmisvõimsus ajendas ettevõtet kodumaal oma toodete turustamiseks uusi müügikanaleid otsima.
Palmako e-poe loomisest mõttest tegudeni ja veebis kauplemise trendidest üldiselt rääkis ettevõtte turundusjuht Ingrid Lamp.
Veebis potentsiaali on
“Esmapilgul näib, et on mitmeid takistusi, miks maja, olgugi et elumajast väiksemat aiamaja, ei saa e-poes müüa. Majad on kallid, võrdlemisi keerukad, suuremõõtmelised ja postipakiautomaati ei mahu,” loetles Lamp.
Tema kirjeldusel on edukaks veebis kauplemiseks laias laastus kolm kriteeriumi. Esiteks, internetist ostetakse kaupu või teenuseid, mille soetamisega seotud riskid on väikesed ja mida saab hõlpsasti tagastada, nagu püksipaar, mobiiltelefon või peotäis juuksekumme.
Teiseks, väga sageli pakutakse interneti vahendusel teenuseid, nagu lennu- ja kontserdipiletid ning hotellimajutus, mida ei pea füüsiliselt kliendile kätte toimetama.
Kolmandaks kriteeriumiks on, et eestlased on tänu erinevatele transpordivõimalustele muutunud ostude sooritamisel väga mugavaks. Kliendid eeldavad, et kaup tuuakse kulleriga koju kätte või saadetakse supermarketis asuvasse pakiautomaati, et kogu protsess oleks võimalikult lihtne ja mugav.
“Siiski leidsime, et veebikaubanduses on ka meie jaoks turupotentsiaali. E-kaubandus on kiiresti arenev sektor. Isegi kui otsesed kokkupuuted veebis ostlemisega puuduvad, tunneb igaüks kedagi, kes on midagi e-poest ostnud. Nii hakkab see tulevikus olema, et neti vahendusel saab osta peaaegu kõike,” nentis ta.
E-kaubanduse liidu hinnangul on Eestis üle 2000 e-poe, tegelikult võib see arv olla veelgi suurem, sest E-Kaubanduse Liidu statistikas on loetletud ettevõtted, mille põhitegevusala on e-poe pidamine. “Mängumaa, kuhu soovisime astuda, oli lai. Palmako põhitegevusala on siiski aiamajade tootmine. Vaatamata sellele, et me maju e-poes müüme, statistikas me e-kauplejana ei kajastu.”
Tahtsime päris e-poodi
“Mõte e-pood avada oli valmis 2012. aasta sügisel. Esialgu arvasime, et võtame majade pildid, paneme internetti üles, hinna kõrvale ja pood ongi valmis,” muigab Lamp
Tegelikkus osutus palju keerulisemaks. Et pood toimiks, oli vaja peale veebikeskkonna loomise lahendada mitu probleemi.
“Kui e-poe tegemist alustasime, tekkis netis ringi vaadates kiiresti arusaam, et netikaubandus jaguneb laias laastus kaheks: on keskkonnad, mis on mõeldud kohe ostmiseks, ja keskkonnad, kus saab esitada tellimuse.”
Täpsemalt on tellimispõhistes poodides veebilehel näha tooted ja teatud osa tooteinfot, aga mitte hinnad, samuti ei saa tooteid otse ostukorvi asetada. Kliendil tuleb täita oma andmed ja saata tellimus, pärast seda võetakse temaga ühendust ja täpsustatakse, milliste omadustega toodet täpselt soovitakse ja milliseks kujuneb selle hind.
“Meie jaoks oli e-poe loomisel kõige olulisem, et meie e-pood oleks “päris” e-pood ehk selline, mis võimaldab kliendil ilma pika täpsustamise ja suhtlemisega kohe raha maksta,” rääkis Lamp.
See tähendas, et poes tuli näidata majade kohta detailset tooteinfot, et kliendil oleks võimalik kohe ostuotsus teha: olemas on pildigalerii, põhjaplaan ja muu visuaalne materjal, toote tehniline info, mõõdud jm. Selgelt toodi välja ka tootega sobivad lisatooted, nt katusematerjal, vihmaveerennid, lillekastid jne, ning vajaminev kogus ja maksumus, et toote lõpphind oleks kohe selge.
Majapakk kuni kuus meetrit pikk.
“Aiamajade puhul oli oluline ka, et tooteid saaks hõlpsalt omavahel võrrelda. Olukorras, kus üks maja mõõtmetega 3 x 4 m maksab 1500 eurot ja teine samade mõõtmetega maja 3500 eurot, tekib kliendil küsimus, kuhu 2000 eurot läheb. Võrdlus annab aga selge pildi, et ühel majal on seinapaksus suurem, ühel on tavalise klaasiga aken, teisel on pakettklaasiga. See tähendab erinevaid kasutuskohti ja kasutusmugavust. Võrdlusmomendi loomine on meie toote puhul väga tähtis,” rõhutas Lamp.
Samuti tuli maja kui suuremõõtmelise toote puhul lahendada transpordiprobleem. Majad on küll tehases pakitud, kuid üks majapakk võib olla kuni 6 m pikk ja kaaluda poolest tonnist kuni mitme tonnini, mis tähendab, et lihtsalt pakiautomaati pole seda võimalik panna. Veebipoes on näidatud majapaki/pakkide mõõtmed, vastavalt sellele ja kliendi asukohale kujuneb transporditeenuse hind. Ühe võimalusena saab klient soovi korral ka ise majale Tartumaal asuvasse tehasesse järele tulla ja kauba ise koju toimetada, nagu tuleb toimida ka ehituskauplusest ostes. Suurtootmisena pole Palmakol õnneks keeruline tagada toodete olemasolu laos, kuigi poes on müügil 150 erinevat toodet.
Et klient saaks kohe internetipangas mugavalt toote eest tasuda, peavad ettevõttel olema arveldusarved ja lepingud erinevate pankadega, lisaks tuli arvestada krediitkaardi, ettemaksuarve alusel ja järelmaksuga tasujatega. “Kõikide võimaluste kokku jooksma panemine oli tehniliselt ja asjaajamise poolest päris keeruline ülesanne,” möönis Ingrid Lamp.
Poe valmimine polnud veel kõik
“Kõiki eelmainitud aspekte arvesse võttes läks e-poe loomiseks aega poolteist aastat, alates hetkest, kui teadsime, et tahame ettevõttele e-poodi luua kuni selleni, et ostu oli võimalik ka reaalselt vormistada,” rääkis Lamp.
Samas polnud ostukeskkonna valmimisega poe arendamine kaugeltki veel lõppenud. Meenutagem, et Eestis on 2000 e-poodi, peale selle veel lugematul arvul teisi klientide tähelepanu pärast võistlevaid internetilehekülgi. Ingrid Lamp: “Poe valmides algas uus mure, kust külastajaid ja kliente saada? Tulles uue leheküljega välja, ei saa loota, et klient sinna ainuüksi otsingu abiga kohe jõuab.”
Tuli hakata otsima erinevaid reklaamivõimalusi. Kuna pood on internetis, panustas ettevõte samuti internetireklaamile, aga ka ajakirjades ilmunud trükireklaamile, mis oodatud moel ei toiminud. Kõige paremini toiminud reklaamikanal leiti hoopis postkastidesse pistetavate reklaamlehtede näol.
Kuigi e-poe avamiseks tehtud investeeringu suurust ega poe käibenumbreid ei soovinud Ingrid Lamp avalikustada, nentis ta, et poe arendamisele tehtud otsesed kulud on end tänaseks tagasi teeninud.
“Palmako koduleht ja e-pood on eraldi üksused. Kodulehel on näha ainult majad, e-poest on võimalik sooritada ka ost. Eelmisel aastal oli suvekuudel neid, kes käisid e-poes, rohkem kui kodulehe külastajaid. See on tulemus, mida polekski julgenud loota,” selgitas Lamp.
Peale müügikanali on internetipood ennast tõestanud ka hea tagasisidekanalina.“E-pood on suunatud Eesti turule ja eraisikule Eesti turul. Ekspordi puhul on meie klientideks valdavalt ärikliendid ehk jaeketid. See tähendab, et saame selle kaudu ennast paremini lõpptarbijate soovidega kurssi viia,” sõnas Lamp.
Palmako AS on üks Eesti suurimaid freesprussist aiamajade ja liimpuidu tootjaid ja eksportijaid. Ettevõtte kahes tehases valmib üle 40 000 puitmaja, ligi 30 000 m3 liimpuittooteid ning 30 000 tonni graanuleid aastas, mida turustakse laia edasimüüjate võrgustiku kaudu peamiselt Euroopas. 1997. aastal asutatud ettevõte annab tööd 300 inimesele.
Allikas: Ehitusuudised, Eva Kiisler
Palkmako AS-i aiamaja Heidi, foto autor: Maris Tomba