Elementmajade odavpakkujad külvavad klientides segadust
Erinevat tüüpi tehases valmistatud puitmajad koguvad populaarsust. Tellides endale “tehasemaja”, tuleb leping kliendil alati korralikult läbi lugeda ja enne sellele alla kirjutamist selgeks teha lepingus sisalduvad ning sealt välja jäänud tööd. Turu keskmisest hinnast poole odavamat maja ei ole olemas ning klient peab arvestama, et sotsiaalmeedias pakutavad odavad tehasemajapaketid ei sisalda enamasti kallimaid ehitustöid.
Mõiste tehasemaja tähendab hoonet, mille põhiline konstruktsioon on toodetud tehases. Hoone võib olla nii 100%-se valmidusega moodulmaja, väljast valmis ehitatud elementmaja, neljast palkseinast koosnev käsitöö palkmaja vms. Ka materjali osas võib esineda erinevusi. Seega ei ole võimalik tehasemaja oma suuruse, valmidusastme või kasutusotstarbe järgi konkreetselt defineerida, vaid lähtuda tuleb põhimõttest, et hoone peamised tarindid ei ole valmistatud mitte ehitusobjektil, vaid kontrollitud tehasetingimustes. Sõltuvalt tehasemaja valmidusastmest võivad hinnapakkumised erineda mitmeid kordi, mille tulemusel on kliendil keeruline mõista maja reaalset hinna kujunemist. Nö odavpakkumised muudavad olukorda veelgi segasemaks.
Kuidas levib müüt
Otsides internetist erinevaid tehasemajatootjaid, on tulemused äärmuslikud. On tootjaid, kes ei avalda mingit hoone hinnaindikatsiooni ning soovivad maja kõik etapid koos kliendiga läbi eelarvestada. Osad ettevõtted toovad välja nii orienteeruva “tehasepaketi” hinna kui ka orineteeruva “võtmed kätte” maksumuse, kus reeglina viimane on neli kuni viis korda kallim. Samuti leidub ettevõtteid, kes pakuvad vaid “tehasepaketi” hinda. Viimastest probleem algabki, sest pelgalt neljast seinast, sarikatest ja vahest ka avatäidetest koosnev super-soodne “tehasemaja” pakett on tekitanud arvestatava hulga kliente, kes süvenemata pakkumuse sisusse, kujundavad välja ja levitavad teadmist, et erinevate tehasemajade hinnad on suurusjärgus kümme tuhat ja pluss. Raul Rebane kirjutab tabavalt faktikontrollimise vajadusest 26.septembri Postimehes ja toob välja, et kui valimiste ajal räägitavaid jutte kriitiliselt ei kontrolli, siis muutub riigi tähtsaim kodanikeakt (vaba demokraatlik valimine) rahvuslikuks lollipüüdmiseks. Sama paralleeli on võimalik tajuda ka eramuehituse sektoris, kus läbi sotsiaalmeedia, mis on äärmiselt aldis kõige odava ja ahvatleva jagamisele, on suurel hulgal klientidel kinnistunud arusaam, et “tehasemaja” on laoriiulist võetav ning kõikidele poolmuidu pakutav toode. Reaalsus on see, et sarnaste parameetritega hoone lõpphind on erinevatel tehasemajatootjatel üldjoontes sama.
Võrdle võrreldavat
Ehituseelarve ja täpse pakkumise saamiseks peab klient oma soovid majatehasele esitama võimalikult detailselt, et olla kindel kõikide vajalike tööde ja sobilike materjalide hinnas sisaldumises. Erinevate ehitajate pakkumiste võrdlemisel on oluline jälgida, et need sisaldaksid ühesuguses mahus töid ning samasuguseid materjale. „Paraku tegutseb ka Eestis ettevõtteid, kes n-ö pooltõdedega kliente püüavad, lubades müügifaasis rohkem, kui hiljem reaalselt pakuvad,“ hoiatab ühe Eesti vanima puitmajade tootja Ritsu ASi tegevjuht Elari Kivisoo. Reeglina puudub reklaamitavatel 10-tuhande eurostel tehasemaja pakettidel teostatavate tööde nimekirjast vundament, katusekattematerjal, kõik kommunikatsioonisüsteemid, siseseinad, lae ja põrandakatted ning kogu siseviimistlus. Eelpool välja toodud tööd moodustavad reeglina maja hinnast enam kui 75%. Kivisoo lisab, et majaprojekti planeerimisel sobib eelarve suurusjärgu kontrollarvutuseks planeeritava maja ruutmeetrite arv korrutatuna 1000-ga. Tulemuseks on majaehituse eelarve eurodes (vundamendist võtmeteni), millele lisandub käibemaks. Näiteks 100 ruutmeetri suuruse sisepinnaga maja ehitamisel tuleb üldjoontes arvestada lisaks krundi maksumusele ca 120 000 eurose eelarvega. Rusikareegel peab paika, kuna kvaliteetsed ehitusmaterjalid ja tööjõukulud on suures plaanis kõikidel tootjatel samad.
Saad selle, mille eest maksad
Ei ole anekdoot, et odavpakkumiselt tehasemaja paketi soetanud klient läheb objektile ning näeb, kuidas töömehed pooliku majakarbi kõrval asju kokku pakivad. Küsides, et kus on aknad, uksed, siseseinad ja katusekate, antakse vastuseks, et see ongi tehasemaja ja konkreetne tellitud pakett. Sellised olukorrad saavad tekkida vaid juhul, kus teenust pakkuv ettevõte otsib teadlikult kliente läbi varjatud pakkumise ja kus klient ei ole mõistnud, et odavpakkumistes on peidus nö “hallid alad”, kust võib tekkida ootamatu lisakulu. Kokkuvõttes ei ole klient saavutanud mitte hinnavõitu, vaid täiendavaid probleeme ja ootamatuid väljaminekuid hoone lõpetamiseks. Sealjuures ei pruugi odavpakkumise kaudu tellitud tehasemaja tööd olla halva kvaliteediga, kuid kindlasti näitab selline turunduskäekiri nii mõndagi ettevõtte äritavade kohta.
Aus tootja pakub kliendile läbipaistva eelarve ning tööde selge kirjelduse, mis annab tervikliku ülevaate hoone ehitusprotsessi kõikidest töödest ja lõplikust eelarvest sh toob välja konkreetse ettevõtte poolt teostatavad tegevused ja nende maksumuse. Eesti Puitmajaliitu ja Eesti Puitmajaklastrisse kuuluvad ettevõtted suudavad seda kliendile pakkuda, sest on pikaajalisete kogemustega, omavad täpseid teadmisi maja lõpphinna kujunemise protsessist ning järgivad head ettevõtlustava.
Autor: Lauri Kivil, Eesti puitmajaklastri projektijuht