Puitmajatootja: väärtusahel tuleb timmida efektiivsemaks
Nordic Houses KT juhatuse liikme Argo Sauli sõnul on ajafaktor nende sektoris firmade jaoks aina suurema väärtusega. “Ettevõtted peavad oma väärtusahela efektiivsemaks timmima, et klientide ootusi täita,” märkis Saul.
Ta selgitab, et neil on 15 tegutsemisaasta jooksul tekkinud kindlad allhankijad ja tarnijad, kellega põhimahud ära täidetakse. “Aasta alguses paneme nendega mängureeglid paika ja kuna allhankijad teavad meie vajadusi, varuvad nad meie jaoks vaja mineva materjali,” räägib Saul, et neile broneeritakse tootmismahud nädalate kaupa. “Nemad tagavad, et saaksime vajaliku kätte, kuna nad teavad ette, et meilt tellimused tulevad.” Klientide puhul esineb Sauli sõnul ka seda, et klient kas ärkab liiga hilja ja/või tema tegemata töö tõttu läheb ettevõtte jaoks teine-kolmas etapp väga kiireks.
“Meil on plaanid tehtud, kui kaua aega kulub projekteerimisele, tootmisele, püstitamisele ja teistele etappidele, aga kui kliendi sisend venib, lükkub edasi ka meie töö,” räägib ta, et on olnud juhtumeid, kus ettevõte peab vahele võtma uue kliendi, et tegevus ei seiskuks, ning alles hiljem on võimalik olemasoleva tööde juurde tagasi pöörduda. “Eks meie töö ole pidev kompromisside otsimine,” kommenteerib ta.
Käsi-peseb-kätt-suhtumine
Kui mõnel puitmajatootjal tekib töödes auk ja samas kiilub mõnel teisel tootmine parasjagu kinni, aidatakse üksteist allhankega. “Ehkki oleme konkurendid, oleme koostööd tehes eksportides tugevamad, seega hoiame üksteise tegemistel silma peal. Kui täna aitan mina sõpra, aitab sõber homme mind,” räägib Saul.
Suur osa tootjaid ei müü otse lõppkliendile. Tihti on vahelüli, kes puitmajatootja toodangut müüb, nt kinnisvaraarendajad, kes on sõlminud kliendiga tähtajalise kokkulepe. “Kui nad selleks ajaks valmis ei jõua, kaasnevad nende jaoks sanktsioonid ja leppetrahvid,” räägib Saul, et ehkki nemad alustavad varakult, ei saa midagi parata: kui sisend venib, venib ka nende töö, mistõttu võib ka lõpptähtaeg venida. “Sel juhul aitab neid korrektne dokumenteeritud ja taasesitatavas vormis tõendamine, et tegu pole mitte meie, vaid nende tegemata tööga.”
Pikaaegsed suhted hõlbustavad suhtlust
Samas võib pause tekkida ka tootja või allhankija poolel. “Oleme seda sel aastal kogenud ka pikaaegsete tarnijatega,” nendib Saul. Siiski peab ta ettevõtte tugevuseks just püsivaid koostöösuhteid. “See aitab probleeme vältida – oleme üksteisega sina peal ja lihtsam on helistada, et lahendusi leida.”
Sauli sõnul on nad selgelt paika pannud, milliste toodetega millistel turgudel konkureerida soovitakse, aasta-aastalt õpitakse tõhustama ka koostööd.
“Õpime seda, kuidas info ja kommunikatsioon efektiivsemad oleksid,” räägib ta, et ka selleks kasutatavd platvormid on aina paremad. Lisaks on oluline roll inimestel ja kvaliteedijuhtimissüsteemidel. “Ega midagi tule lihtsalt. Kogu aeg peab olema ärkvel ja mõtlema kaks sammu ette, sest tahame klientidele pakkuda parimat.”
Artikli autor: Urve Kask, Ehitusuudised